Monday 3 November 2014

RESPIROTORY

Respirotory? Pelik bunyinya,..senang cerita masalah pernafasan yang melibatkan peparu..contoh pnuemonia, bronkitis, asthma dan sebagainya. Untuk yang datangnya dari keluarga alahan/allergy macam asthma, sinus/resdung, eczema mesti akan mengalami masalah pernafasan especially kanak-kanak sebab imun mereka fragile..



Sebulan lepas anak saya yg kecil mengalami pneumonia usia baru 1thn 3bln waktu kejadian, ya kami memang ada medical history allergy both side jadi anak-anak memang tidak dapat dielakkan memang berisiko. 

Sewaktu screening dan dalam pemerhatian pakar ya sesambil tu kena dengar pakar membebel yang berjela-jela..Pakar ada berpesan bagi Omega elok untuk lungs biar lungs jadi kuat tak senang dapat jangkitan, see now dah susah dah kena masuk wad bla bla bla..

Jujur memang saya bagi tapi bukan lah hari-hari seminggu sekali untuk yang anak no. 3 sebabnya saya bagi OMEGA GUARD SHAKLEE bukan omega minyak ikan scott emulsion or brand-brand lain ...tapi bila dah pakar membebel dan bunyi pernafasan anak saya memang saya sendiri tak senang duduk dibuatnya dengan demam yang tinggi saya contact UPLINE saya bertanya boleh tak di up kan dose seminggu sekali ke selang sehari untuk sementara tengah sakit ni dan apa lagi yang boleh di beri supaya speed recovery ..


Memandangkan anak saya di pasang line dan ada IV saya bagi nutriferon, chewable vitamin c, omega guard dan meal shake sepanjang tempoh berkampung di hospital..alasan supaya cepat la discharge..manalah tahan berlama-lama di hospital kan ...

So far sejak kejadian itu anak saya sembuh imun dan selera dia amat memberangsangkan..dia aktif, selera makan alhamdullilah dan kesihatannya setakat saat ini memang alhamdullilah...

Masalah pernafasan bila kanak-kanak yg alami bukan perkara yang mudah, kita tak faham dan tak rasa apa yang mereka rasa. Kalau yg kena tu dah pandai bercakap boleh la kita tanya kalau yg masih bayi ni yang tak boleh berkomunikasi selain menangis yg dia mampu sampaikan tak ke kesian..

Jadi buat yang memang ada medical background allergy, perkara tentang respirotory ni adalah benda yang mesti anda tau tanda-tandanya, pencegahannya, rawatannya dan apa yang anda mampu lakukan utk meminimum kan risiko...

Sayangi paru-paru anda ok..

No comments:

Post a Comment