Sunday 2 November 2014

OUCH JERAWAT

Kalau cerita tentang jerawat mostly akan FOKUS muka..tapi rasanya ramai yang mengalami jerawat di leher, dada dan belakang badan..Memangla kalau fikir MUKA kena bersih mulus tanpa jerawat atau parut jerawat, tapi kalau la jerawat tu di bahagian-bahagian badan yang lain dalam kuantiti yang banyak macam ruam? apa kata anda?Selesa tak nak melaram pakaian atau nak membeli pakaian apa yang rasa nak pakai tanpa mengira jenis material fabrik??

Jerawat di bahagian badan sakitnya lebih dasyat, renyam gatal nya boleh mencabar kesabaran..di muka paling tidak pun tiada apa-apa fabrik yang menyaluti kecuali yang perempuan ada la oles bedak dan make up bagai..tapi di badan dengan bertutup dan bila panas jadi berpeluh masyallah gatalnya dan tak selesanya jerawat tu kesian...Dan kadang kala tangan berasa gatal memicit mengaru jerawat-jerawat yang keluar...geram rasanya selagi tak dapat dikerjakan ..hehehhe ....




Kepada yang mengalami masalah jerawat yang kronik biasa pakar kulit akan suggest sabun mandian, sapuan antibiotik dan antibiotik pil yang perlu di makan untuk jangka masa yang panjang..

Tapi masalah tu selesai untuk seketika sahaja akan berbalik-balik kerana sistem dalaman tubuh kita tidak diperbaiki, ia hanya diubati untuk meredakan kesakitan yang kita alami pada waktu itu.

Untuk yang perempuan pula kadang-kadang masa remaja kulit bersih tiada parut jerawat tetapi lepas berkahwin masalah jerawat timbul atau waktu mengandung, tak pernah-pernah jerawat halus sekali yang keluar jerawat batu yang bisa macam bisul dan parut mengalahkah orang kena chicken pox.

Saya belajar sesuatu masalah jerawat atau masalah kulit biasanya di sebabkan gangguan hormon, stress, kesihatan dan tidak menjaga kebersihan kulit.


Saya berkenalan dengan ESP, Bcomplex dan SR Vitamin C dari Shaklee ya gabungan ini memang superb..ESP adalah sumber protein dari kacang soya, protein sangat penting untuk memperbaiki sel dalaman dan kulit kita supaya ianya sihat. Bcomplex memberi ketenangan dan mengawal stress dan SR Vitamin C mengadungi antioksida. Gabungan 3 produk ini sangat bagus untuk memelihara kesihatan kulit dari dalam tubuh. 

Saya sendiri mengamalkannya dah Alhamdulilah bukan la kata lansung tidak berjerawat tetapi sangat minimum dan parutnya tidak la merisaukan. Tidaklah seperti chicken pox. 



No comments:

Post a Comment